SIM-kortin tai laitteen katoaminen

Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, toimi tässä ohjeessa neuvotulla tavalla.

Toimintaohjeet

Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu:

  1. Tee katoamisilmoitus Elisalle
  2. Tee rikosilmoitus, jos laitteesi on varastettu
  3. Ilmoita varastettu laite mustalle listalle
  4. Liittymän uudelleenavaus ja uusi SIM-kortti

Katso tarkemmat ohjeet alta.

1. Tee katoamisilmoitus Elisalle

Huomioithan, että olet itse vastuussa liittymäsi käytöstä, kunnes katoamisesta on ilmoitettu Elisalle. Tämän jälkeen vastuu liittymän käytöstä siirtyy Elisalle.

Ilmoita katoamisesta Elisalle, jolloin liittymäsi käyttö estetään. Palvelemme numerossa 010 80 4400 ympäri vuorokauden. Voit estää Elisan yritysliittymän käytön myös kirjautumalla Yritysten OmaElisaan:

  1. Mene Tuotteeni ja palveluni -osion Puhelinliittymät-välilehdelle ja valitse suljettava liittymä.
  2. Klikkaa liittymän tiedoista Sulje väliaikaisesti.

Jos yllä olevasta ohjeesta ei ollut apua, olet todennäköisesti OmaElisa Classicin puolella. Alla vastaavat ohjeet OmaElisa Classicin puolelle:

  1. Klikkaa Laitteet ja liittymät ja valitse Tee yksittäinen muutos. Valitse listalta liittymä, jonka haluat sulkea.
  2. Liittymän tiedoista klikkaa kohtaa Liittymän tila ja tämän jälkeen Sulje liittymä.

Jos käytössäsi ei ole tarvittavia oikeuksia, pyydä yrityksesi vastuuhenkilöä tekemään liittymän sulkeminen.

2. Tee rikosilmoitus, jos laitteesi on varastettu

Mikäli laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus poliisille. Laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet tulee lisätä rikosilmoitukseen itse. Löydät IMEI-koodin laitteen alkuperäisestä pakkauksesta. Jos alkuperäinen pakkaus ei ole enää tallessa ja olet ostanut laitteen Elisalta, saat IMEI-koodin Yritysten OmaElisasta:

  1. Avaa Tuotteeni ja palveluni -osion Laitteet-välilehti.
  2. Valitse laitteesi listalta ja avaa sen tiedot. Löydät IMEI-koodin laitetiedoista.

Huom. Jos laitteesi ei näy listalla, löydät sen OmaElisa Classicin puolelta. Laitteet-välilehden yläosassa on linkki OmaElisa Classicin laitelistaukseen, mistä löydät laitteesi IMEI-koodin:

  1. Valitse Tee yksittäinen muutos -sivulta oikea laite. 
  2. Tarkista IMEI-koodi laitteen tiedoista.

Jos et löydä IMEI-koodia, ja olet ostanut laitteen Elisalta, ota yhteys Elisan Yritysasiakaspalveluun.

3. Ilmoita varastettu laite mustalle listalle

Varastettu puhelin tai SIM-korttipaikalla varustettu tabletti voidaan operaattorin toimesta asettaa Mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Yhteistyössä on mukana kaikki kotimaiset sekä suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.

Lähetä skannattu rikosilmoituksen kopio sähköpostin liitteenä osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787. Lisää saatteeksi maininta "Laitteen lisääminen mustalle listalle". Kopion tulee olla virallisesta rikosilmoituksesta, internetissä tehdyn rikosilmoituksen kopio ei kelpaa. Jos rikosilmoitus on tehty internetissä, pyydä virallinen rikosilmoitus Poliisilta. Laitetta ei lisätä listalle ilman rikosilmoitusta.

Huom! Säilytä rikosilmoitus, jotta puhelin voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa Mustalta listalta.

Jos laitteesi myöhemmin löytyy, se voidaan poistaa Mustalta listalta. Lähetä kopio rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787. Lisää saatteeksi maininta "Laitteen poistaminen mustalta listalta".

4. Liittymän uudelleenavaus ja uusi SIM-kortti

Jos SIM-kortti löytyy, yrityksesi vastuuhenkilö voi poistaa sulun Yritysten OmaElisassa: 

  1. Mene Tuotteeni ja palveluni -osion Puhelinliittymät-välilehdelle. Jos olet OmaElisa Classicin puolella, valitse Laitteet ja liittymät ja Tee yksittäinen muutos
  2. Valitse avattava liittymä.
  3. Liittymän tiedoista klikkaa kohtaa Liittymän tila ja Avaa liittymä.

Yrityksen vastuuhenkilö voi avata liittymän myös soittamalla Yritysasiakaspalveluun, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti.

Jos SIM-korttia ei löydy, voit tiedustella uutta korttia yrityksesi vastuuhenkilöltä tai hakea liittymääsi uuden SIM-kortin lähimmästä Elisa MyymälästäHuom. Jos kadonneessa laitteessa on ollut käytössä eSIM, täytyy liittymälle tilata uusi eSIM tai SIM-kortti sen perusteella kumpaa SIM-muotoa uusi laite tukee. eSIM on laitekohtainen eikä samaa eSIM:ä voida enää aktivoida uudelle laitteelle.